Sekarang ni sy nak buat macam tu juga la...paper less...Sapa nak bahan2 ambil jer di blog saya kan...
OK...ni yang pertama
PENGURUSAN UNIT HEM
TAHUN
2013
ISI KANDUNGAN MUKASURAT
Visi Sekolah 3
Misi Sekolah 3
Motto Sekolah 3
Objektif Sekolah 3
Matlamat Sekolah 3
Visi Jabatan
Pelajaran Negeri Selangor 4
Misi Jabatan Pelajaran Negeri
Selangor 4
Visi Kementerian Pelajaran Malaysia 4
Misi Kementerian Pelajaran Malaysia 4
Matlamat Kementerian Pelajaran Malaysia 4
Falsafah Pendidikan
Kebangsaan 5
1.0 Mandat 6
1.1 Definisi 6
1.2 Mandat
Berdasarkan Bidang Hal Ehwal Murid 7
1.3 Mandat Berdasarkan Bidang Kewangan 7
1.4 Mandat Berdasarkan Fizikal 8
1.5 Mandat
Berdasarkan Hubungan Luar 8
2.0 Pengurusan Hal Ehwal Murid
9
2.1 Pendahuluan 9
2.2 Objektif Kecemerlangan Pengurusan Hal
Ehwal Murid: 10
3.0 Dasar Pengurusan Hal Ehwal Murid 11
LAMPIRAN 1
1.0 Pengurusan Kelas 12
2.0 Pengurusan Perhimpunan Pagi 13
3.0 Kekemasan Diri Pelajar 13
4 .0 Aspek
Keselamatan 14
5 .0 Perhimpunan
Mingguan 14
4.0 Jawatankuasa Unit Pengurusan Hal Ehwal
Murid 15
LAMPIRAN 2
1 Jawatankuasa Unit Pengurusan Hal Ehwal Murid 17
2 Unit Bimbingan & Kaunseling 18
3 Unit
Disiplin Sekolah 20
4 Unit
Tindakan SSDM 21
5 Unit
Aduan & Tindakan 22
6 Unit
Kehadiran Murid & Ponteng 23
7 Unit
Pengawas Sekolah 27
8 Unit Pengurusan Kantin 31
9 Unit
Kendiri / Denggi 32
10 Unit
Pengurusan 3K 35
11 Unit
Pengurusan Kesihatan 38
12 Unit
Pengurusan KWAPM 40
13 Unit
Pengurusan RMT 41
14 Unit
Pengurusan Vitamin 1M 42
15 Unit Pengurusan
Susu Sekolah 43
16 Unit Pengurusan SPBT 47
17 Unit Pengurusan Projek Khas/RIMUP 50
18 Unit
Pengurusan Kebajikan 52
19 Unit
Pengurusan PPDa 54
20 Unit
Daftar – APDM 56
21 Unit
Pengurusan Takaful 57
22 Unit
Keceriaan Kelas 60
23 Unit Kebitaraan Murid 62
24 Unit ‘Bantuan One-Off’ 64
5.0 Carta Aliran Kerja Unit-Unit Pengurusan
Hal Ehwal Murid 66
6.0 Penutup 67
Rujukan 68
VISI SEKOLAH
Sekolah Kebangsaan Sungai Manggis Berhasrat Menjadi
Sekolah Unggul Penjana Generasi Gemilang Menjelang 2013
MISI SEKOLAH
Sekolah Kebangsaan Sungai Manggis
Diwujudkan Untuk Mengembangkan Potensi
Individu Melalui Pendidikan Berkualiti Selaras Dengan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan
MOTTO SEKOLAH
Yakin Pasti Jaya
OBJEKTIF SEKOLAH
1. Melahirkan murid yang cemerlang di
bidang kurikulum, kokurikulum dan berakhlak mulia
2. Mewujudkan interaksi yang harmonis dan
bersepadu antara guru, murid serta masyarakat
3. Membentuk peribadi murid menjadi insan
yang seimbang antara jasmani dan rohani
MATLAMAT SEKOLAH
1. Melahirkan murid-murid yang berilmu,
berdisiplin, beketrampilan dan berakhlak mulia;
2. Menanamkan semangat rajin belajar
kepada murid-murid;
3. Menjana murid-murid dapat berfkir dan
menguasai kemahiran membaca, menulis, mengira dan menyelesaikan masalah dengan
baik;
4. Melatih murid-murid boleh membaca,
menulis dan bertutur dalam Bahasa Inggeris dengan baik;
5. Melatih murid-murid beroleh
kecemerlangan dalam UPSR;
6. Menggalakkan serta membimbing
murid-murid mengambil bahagian yang cergas dalam kegiatan kokurikulum;
7. Menanam sikap yang dapat menghargai
hak-hak orang lain serta bersemangat kekitaan;
8. Mewujudkan perhubungan yang baik di
antara sekokah dengan masyarakat.
VISI JABATAN PELAJARAN NEGERI SELANGOR
Sekolah Unggul Penjana Generasi
Terbilang
MISI JABATAN PELAJARAN NEGERI SELANGOR
Membangun Potensi Individu Melalui
Pendidikan Berkualiti
VISI KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
Sekolah
Unggul Penjana Generasi Terbilang
MISI KEMENTERIAN PELAJARAN
MALAYSIA
Membangun Potensi Individu Melalui Pendidikan
Berkualiti
MATLAMAT KEMENTERIAN PELAJARAN
MALAYSIA
•
Melahirkan bangsa Malaysia yang
taat setia dan bersatupadu.
• Melahirkan insan yang beriman, berakhlak mulia, berilmu, berketerampilan dan sejahtera.
• Menyediakan sumber tenaga manusia untuk keperluan kemajuan negara.
• Memberi peluang-peluang pendidikan kepada semua warganegara Malaysia.
• Melahirkan insan yang beriman, berakhlak mulia, berilmu, berketerampilan dan sejahtera.
• Menyediakan sumber tenaga manusia untuk keperluan kemajuan negara.
• Memberi peluang-peluang pendidikan kepada semua warganegara Malaysia.
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Pendidikan di Malaysia adalah satu
usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara
menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari
segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan
kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu
pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan
mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran masyarakat dan negara.
[Akta Pendidikan (Akta
550). 1996]
1.1 Definisi
Mandat merupakan
sesuatu perkara yang dirujuk kepada apa yang diarah atau dipertanggungjawabkan
oleh pihak yang bertanggungjawab (stakeholder) dan yang dilarang melakukannya.
(Nota Kuliah Dr Muhamad Bustaman Hj. Abdul Manaf. IAB, KPM, (2007).
“Mandates
are written and unwritten rules that govern and guide an institution and its
stakeholders. Its may bedrectly tied to laws, by laws, ordinances, ects and charters”
(Sevier, 2000, Nota Kuliah Dr Muhamad Bustaman Hj. Abdul Manaf. IAB, KPM,
2007)”:-
l
Tauliah
(Punca kuasa)
l
Apa
yang mesti dibuat bagi tujuan memenuhi
tanggungjawab dan misinya
l
Garis
panduan tanggungjawab umum sesebuah organisasi
l
Semua
polisi tersebut akan menentukan ‘nature’, skop dan arah tujuan perancangan
institusi terutama strategi-stratregi yang boleh dilaksanakan atau skop kawalan
membuat keputusan dan tindakan.
l
Menjadikan
perancangan ada ‘validity’ dan ‘reliability’ yang tinggi
Sumber mandat dalam sistem organisasi
pendidikan, khususnya di peringkat sekolah adalah seperti berikut:
1 Akta Pendidikan (AP 96)
2 Misi Nasional, Dasar
Pendidikan Kebangsaan
3 Pelan Induk Pembangunan
Pendidikan 2006 – 2010
4 Pekeliling Ikhtisas dan
PKPA
5 Arahan Perbendaharaan
6 Surat Arahan Jabatan
Pelajaran Negeri
1.2 Mandat
Berdasarkan Bidang Hal Ehwal Murid
1 SPI Bil. 8/1985 –Pakaian
Seragam murid-murid Sekolah (pindaan)
2 SPI Bil. 7/1986 –
Langkah-langkah Keberkesanan Disiplin Sekolah.
3 SPI Bil. 2/1987 –Kesulitan
Mendapatkan Buku Teks.
4 SPI Bil. 2/1991
–Tatakelakuan Pelajar Ketika di Masjid.
5 SPI Bil. 3/1992– Pemakaian
Tudung /Mini Telekong Bagi Pelajar Perempuan.
6 SPI Bil. 8/1999 – Keselamatan Diri
Murid Dalam Perjalanan pergi dan Balik
Sekolah.
1.3 Mandat Berdasarkan Bidang Kewangan
1.
SP Kewangan KPM Bil. 17/1995 –
Elaun Penginapan & Makan bagi Guru-guru
membawa pelajar menyertai
kegiatan Kokurikulum.
2.
SPI Bil. 3/1997 – Program dan
Aktiviti Sekolah yang melibatkan Dasar dan
Pungutan Wang
3
Akta Pendidikan 1996 (Akta
550) Bahagian XI Seksyen 124, Sumbangan Bantuan
dan
Sumbangan Modal hendaklah tertakluk kepada Syarat, dsb yang ditetapkan.
1.4 Mandat Berdasarkan Fizikal
1 SPI Bil. 14/1989 – Kebersihan Sekolah
2 SPI Bil. 6/1997 - Amalan
Kebersihan Di Sekolah
3 Surat
Siaran KP (BS/HEP) 8614/026/B(12) : 3 November 1997 - Program Bersepadu Sekolah
Sihat
4 Program Bersepadu Sekolah
Sihat, 1997 Kementerian Pendidikan Malaysia.
1.5 Mandat
berdasarkan Hubungan Luar
1 Bil 6/1988 – Panduan tajaan
oleh syarikat/ badan perniagaan di sekolah
2 Bil I/1991
– Penceramah Jemputan untuk majlis dan aktiviti agama Islam di sekolah.
3 Bil 3/1993 – Mengundang
orang kenamaan ke upacara sekolah
4 Bil 9/1991-
Permohonan mengundang orang-orang kenamaan ke upacara sekolah.
5 Bil 6/1992
– Penerimaan hadiah dan sumbangan dari pertubuhan, institusi, syarikat dan
kerajaan negara luar.
6 Bil 12/2000 –
Lawatan pendidikan murid di hari persekolahan
7 Bil 19/2000 –
Panduan menggalakkan kerjasama dan sumbangan pihak luar dalam program ICT di
sekolah
8 Bil 5/2001 – Batasan Persatuan Ibubapa
Guru di sekolah.
2.0 PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
2.1 Pendahuluan
Pengurusan Hal-Ehwal Murid (HEM)
merupakan satu bidang yang perlu dikendalikan dengan baik. Bidang HEM
merangkumi falsafah pendidikan yang holistik, falsafah demokrasi yang
mengiktiraf harga diri setiap individu, keunikan dan kompleksnya masalah
pelajar, keperluan pelajar terhadap pertolongan profesional dan keperluan
terhadap usaha menghindar atau pencegahan selaras. (Williamson dan Sarbin, 1940).
Unit HEM bertitik tolak dalam usaha
untuk membantu individu supaya seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, dan
intelek (J.E.R.I) sebagaimana yang tercerna dalam Falsafah Pendidikan Negara
(FPN). Di peringkat sekolah ia berkehendakkan satu perancangan yang lebih
berstruktur dan strategik untuk memastikan sesebuah sekolah itu memenuhi
ciri-ciri instituti yang berjaya dalam bidang akademik dan bukan akademik. Oleh
itu untuk mencapai hasrat ini, jawatan khas Guru Penolong Kanan (HEM) telah
diwujudkan di sekolah bagi membantu pihak pentadbir (guru besar/pengetua) dalam
memainkan peranan sebagai pemaju, pembina, pembantu, perancang, pemudahcara,
penyelaras, pengawal, penawar, dan kaunselor kepada ahli-ahli di bawah
pengawasannya khususnya pelajar-pelajar.
2.2 Objektif
Kecemerlangan Pengurusan Hal Ehwal Murid:
Pelaksanaan program atau aktiviti HEM
di sekolah adalah berasaskan bidang-bidang yang terangkum dalam unit HEM itu
sendiri meliputi kebajikan pelajar dan ko-kurikulum. Antara matlamat program hal
ehwal murid sekolah rendah ialah:
a. Membantu
dalam perkembangan diri murid supaya berfungsi sebagai individu yang seimbang.
b. Memupuk
semangat berdikari, semangat kerjasama dan kekitaan.
c. Membantu
merancang hidup yang lebih bermakna dan berkesan.
d. Memberi
dorongan dan motivasi termasuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran dalam
semua aspek
e. Memperkembangkan
potensi dan kebolehan ke tahap maksima.
f. Membantu
murid meringankan masalah yang dihadapi.
g. Menyedarkan
murid tentang pentingnya hidup bermasyarakat.
h. Menyemai
potensi kepemimpinan di kalangan murid.
3.0 DASAR PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
RUJUK LAMPIRAN
DASAR PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
SK SUNGAI MANGGIS BANTING
SELANGOR
Berikut
adalah ketetapan yang diguna pakai untuk memantapkan pengurusan Unit-Unit
HEM
SK SUNGAI MANGGIS
.
1.0 PENGURUSAN KELAS
1.1 Semua
kelas mesti sentiasa dalam keadaan yang bersih, kemas dan ceria. Papan kenyatan
perlu diisi dengan maklumat yang bersesuaian dan dikemas kini dari semasa ke
semasa.
1.2 Guru- guru
mata pelajaran MESTI terlebih dahulu
memastikan kelas dalam keadaan bersih dan kemas sebelum memulakan P&P.
1.3 Pada waktu
terakhir pula, pastikan kipas dan lampu ditutup, bakul sampah telah
dikosongkan, kerusi dan meja tersusun.
1.4 Semua buku
kedatangan murid berada di rak selewat- lewatnya waktu ketiga setiap pagi. Guru waktu pertama perlu bertindak
mengisi kehadiran sekiranya ada guru kelas yang tidak hadir ke sekolah supaya TIDAK BERLAKU kehadiran tidak diisi pada hari berkenaan.
1.5 Buku
catatan Rekod Merit Demerit murid sentiasa dikemas-kini dan sebarang maklumat
baru perlu dilaporkan kepada Guru Disiplin.
.
1.6 Murid
hanya dibenarkan keluar dengan KAD KEBENARAN KELUAR dan hanya seorang
murid lelaki sahaja manakala
dua orang murid perempuan sahaja dibenarkan
keluar pada satu- satu masa.
1.7 Guru kelas
perlu sentiasa memainkan peranan memantapkan peranan dan tugas hakiki ketua
kelas dan penolong ketua kelas serta ahli jawatankuasa kelas yang lain.
1.8 Semua guru
mata pelajaran hendaklah memastikan bilangan murid di dalam kelas dan mengisi
buku pengesanan sebelum memulakan P & P.
1.9 Kehadiran
LEWAT melebihi masa pertama perlu dilaporkan kepada Guru Disiplin/Guru
Bertugas/PK HEM
2.0 PENGURUSAN PERHIMPUNAN PAGI
2.1 Guru
bertugas mesti hadir ke tapak perhimpunan sebelum jam 7.05 pagi hari setiap
hari. Pada pukul 7.15 pagi, murid sudah
berbaris mengikut kelas masing- masing. Guru bertugas mula mengendalikan
perhimpunan tepat jam 7.20 pagi (pada hari Isnin setiap minggu)
2.2 Murid yang
lewat (tiba di sekolah selepas 7.30 pagi) perlu diambil nama dan dikenakan
tindakan yang sewajarnya mengikut peraturan kecil sekolah. Pintu pagar sekolah akan
ditutup pada jam 7.45 pagi.
2.3 Murid tidak
dibenarkan berkumpul di tempat- tempat tertentu seperti garaj basikal, wakaf
dan kantin. Sebaliknya mereka perlu terus berada di tapak perhimpunan setiap
pagi. Mohon perhatian guru bertugas/ semua guru untuk memastikan arahan ini
dipatuhi.
2.4 Dua orang
guru disiplin / guru bertugas akan membantu memantau keadaan semasa perhimpunan
pagi dan semasa pulang jam 12.50 / 1.20 petang
3.0 KEKEMASAN DIRI PELAJAR
3.1 Semua guru perlu memberi penekanan kepada
aspek kekemasan diri murid pada setiap masa.
3.2 Rambut murid lelaki hendaklah sentiasa
kemas dan pada ukuran 4:2:1. Kaki seluar mestilah pada ukuran lebih dari 14
sentimeter.
3.3 Murid perempuan
MESTI memakai tudung yang sesuai dan anak tudung mestilah berwarna PUTIH
sahaja. Tudung berwarna HITAM hanya dibenarkan apabila murid memakai pakaian
sukan/ko-kurikulum.
3.4 Senarai
barangan larangan seperti yang
dipamirkan perlu dikuatkuasa. Guru perlu bertindak merampas barangan tersebut
dan diserahkan kepada Guru Disiplin/PK HEM. Penyerahan barang berharga
hendaklah direkodkan didalam buku rekod khas di bilik Disiplin/PK HEM.
3.5 Murid yang mengikuti kelas PJK sekolah
dan pakaian tersebut mesti ditukar selepas kelas PJK berakhir.
3.6 Murid WAJIB memakai tag nama dan lencana
sekolah pada pakaian sekolah mereka.
3.7 Tali pinggang mengikut spesifikasi tanpa
logo sahaja dibenarkan dipakai. (Rujuk buku peraturan dan disiplin sekolah).
Tali pinggang adalah WAJIB untuk dipakai pada setiap masa.
3.8 Kasut sekolah berwarna putih dan
berstokin putih adalah satu peraturan pakaian seragam yang WAJIB. Sandal dan
selipar tidak dibenarkan sama sekali.
3.9 Mohon
kerjasama semua guru mengambil tindakan segera ke atas murid yang melanggar
peraturan sekolah semasa dalam/ luar bilik darjah. (Tindakan menegur/ memberi
nama kepada guru disiplin)
4 .0 ASPEK
KESELAMATAN
4.1 Aspek keselamatan mestilah diberi
perhatian pada setiap masa dan guru- guru mesti
memastikan prosedur keselamatan dipatuhi. Sama ada di
dalam bilik darjah atau di luar bilik darjah.
4.2 Sebarang
kerosakan peralatan elektrik perlu dilaporkan segera kepada Guru Penyelaras
3K/Guru Bertugas/PK HEM untuk diambil tindakan.
4.3 Guru matapelajaran/ guru ganti mesti
berada di dalam kelas tepat pada waktunya dan
tidak
sewenangnya meninggalkan kelas tanpa pengawasan yang mungkin mengundang
pelbagai risiko keselamatan murid.
4.4 Sebarang
bentuk perbuatan buli, vandalisme, gangsterime dan salah laku yang lain diambil
tindakan segera oleh guru yang berada di tempat kejadian/ kelas.
4.5 Guru dan murid dilarang membaiki sendiri sebarang
kerosakan elektrik bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini.
4.6 Guru- guru
juga perlu memantau dan memberi teguran keras terhadap mana- mana murid yang
memanjat atau melakukan perbuatan yang boleh mengundang bahaya.
4.7 Sebarang
aktiviti/ penggunaan bilik/ kelas selepas waktu persekolahan perlu mendapat
kebenaran atau memaklumkan kepada Pentadbir. Aktiviti murid selepas waktu
persekolahan , pada hari sabtu dan cuti am hanya dibenarkan jika ada guru
bersama- sama murid.
5 .0 PERHIMPUNAN
MINGGUAN
(Isnin – 7.20pagi hingga 8.10 pagi)
5.1 Perhimpunan rasmi bermula tepat 7.20 pagi.
5.2 Semua guru WAJIB hadir di tapak
perhimpunan sebelum 7.15 pagi.
5.3 Perhimpunan mingguan adalah acara rasmi,
maka jika ada majlis tertentu, mohon penyelaras
majlis tersebut memastikan perjalanan majlis tersusun dan lancar .
5.4 Guru bertugas mesti memastikan ;
5.4.1
Semua murid dalam keadaan betul- betul bersedia, terkawal dan berdisiplin pada
jam 7.20 pagi.
5.4.2
Pengawas- pengawas bertugas untuk kawalan disiplin dan PA System BERFUNGSI dan BERKESAN.
4.0 JAWATANKUASA UNIT PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
RUJUK LAMPIRAN
JAWATANKUASA INDUK
PENGURUSAN HAL EHWAL MURID TAHUN 2013
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
TIMBALAN
PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba ( PK HEM)
NAIB
PENGERUSI Norhaliza
binti Md Piah (PK Kurikulum)
Mohd Fazil bin Hashim
(PK Ko-Kurikulum)
SETIAUSAHA Salmah binti Mahmud
PENYELARAS
DATA HEM Hasniza
binti Idris
AHLI JAWATANKUASA
Riyanis bint Ibrahim Vijayaletchumi
a/p Perumal
Siti Fadilah binti Hj Saion Suhana binti Mohd Sani
Uma Devi a/p Vettarayan Siti
Zaharani binti Mohammad Ali
Siti Farahaida binti Abu Bakar Jumly bin Abdul Aziz
Mohd Timothy Joel bin Abdullah Zakaria bin Mohamed
Razali bin Jamil Isniza
binti Suhadak
Mariati binti Adnan Maraziah
binti Md Isa
Noraswana binti Abu Puspamala
a/p Anjora
Noorhayati Ahmad Zarina
binti Hj Ali
Nordina binti Razali Fatihah
binti Rapaie
Suraidah binti Abdul Salim Mariyani binti Mat Jusoh
Shahrul Azuar bin Musahar Mohd
Amir bin Hamdan
Azliana Hayati binti
Zahri
UNIT BIMBINGAN & KAUNSELING
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor
Aidah binti Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Suhana
binti Mohd Sani
AHLI Riyanis
binti Ibrahim
Shahrul Azuar bin Musahar
Mohd Amir bin Hamdan
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Razali Jamil
Hasniza binti Idris
Fatihah binti Rapaie
Vijayaletchumi a/p Perumal
Noraswana binti Abu
Siti Farahaida binti Abu Bakar
PENGENALAN
Unit Bimbingan dan Kaunseling (UBK) merupakan unit khas
yang tidak tertakluk di bawah Pengurusan HEM tetapi berfungsi terus di bawah
Pentadbiran sekolah. Walaubagaimanapun,
unit ini membantu dengan memberi khidmat yang meliputi aspek Bimbingan dan
Kaunseling iaitu:
a. Bimbingan
Pelajar
b. Bimbingan
Rohani
c. Bimbingan
Sosial
d. Bimbingan
Sahsiah
e. Bimbingan
Psikologi
f. Bimbingan
Pencegah Dadah dan Tingkah Laku Positif
MAKLUMAT UNIT
1. Menyediakan
perancangan tahunan yang berfaedah dan berkesan.
2. Mengelolakan
program orientasi:
i. Penerapan
budaya sekolah bagi kelas Transisi Tahun 1 dan 4
ii. Penerangan mengenai tatacara dan penerapan nilai sivik
iii. Bimbingan
peluang- peluang melanjutkan pelajaran
3. Mengelola
dan menguruskan bilik Bimbingan dan Kaunseling (UBK) secara berkesan.
4. Membentuk
pasukan Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) dan memastikan Kumpulan PRS berfungsi
untuk mencapai matlamat unit.
5. Menyediakan dan memaklumkan jadual tugas, temujanji dan
aktiviti Unit Bimbingan dan Kaunseling (UBK).
6. Menyelaras
hubungan dengan Jabatan/ agensi luar untuk mendapat khidmat nasihat.
7. Menjalankan soal- selidik untuk mendapatkan maklum balas
mengenai budaya sekolah (sampling).
8. Menjalankan
ujian khas untuk mengesan potensi, minat dan sahsiah pelajar.
9. Mengadakan program khas bagi kumpulan pelajar yang
bermasalah (risiko tinggi) dan menyediakan laporan.
10. Mengadakan program khas mencegah dadah bersama pasukan PPDa,aktiviti/program
didalam dan diluar bilik darjah untuk
membantu peningkatan prestasi akademik murid terutama Tahun 6
12 Membina
hubungan tugas yang erat dengan unit HEM (Unit Disiplin dan pengawas) dan menwujudkan
sistem pengahlian tindakan disahkan/penyampaian maklumat/rekod fail dua hala
yang berfungsi dan berkesan.
UNIT DISIPLIN SEKOLAH
PENGERUSI Sangaji bin Andong (Guru
Besar)
NAIB PENGERUSI Nor
Aidah binti Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Shahrul
Azuar bin Musahar
AHLI Suhana binti Mohd Sani
Mohd Amir bin Hamdan
Riyanis binti Ibrahim
Siti Fadilah binti Hj Saion
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Razali Jamil
Hasniza binti Idris
Fatihah binti Rapaie
Vijayaletchumi a/p Perumal
Noraswana binti Abu
Siti Farahaida binti Abu Bakar
UNIT TINDAKAN SSDM
PENGERUSI Sangaji bin Andong (Guru
Besar)
NAIB PENGERUSI Nor
Aidah binti Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Siti
Fadilah binti Hj Saion
AHLI Suhana binti Mohd Sani
Shahrul Azuar bin Musahar
Mohd Amir bin Hamdan
Riyanis binti Ibrahim
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Razali Jamil
Hasniza binti Idris
Fatihah binti Rapaie
Vijayaletchumi a/p Perumal
Noraswana binti Abu
Siti Farahaida binti Abu Bakar
UNIT ADUAN & TINDAKAN
PENGERUSI Sangaji bin Andong (Guru
Besar)
NAIB PENGERUSI Nor
Aidah binti Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Suraidah
binti Abdul Salim
AHLI Suhana binti Mohd Sani
Shahrul Azuar bin Musahar
Zakaria bin Mohamed
Mohd Timothy Joel bin Abdullah
Mohd Amir bin Hamdan
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Razali Jamil
Hasniza binti Idris
Fatihah binti Rapaie
Vijayaletchumi a/p Perumal
Noraswana binti Abu
Siti Farahaida binti Abu Bakar
UNIT KEHADIRAN MURID & PONTENG
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Riyanis
binti Ibrahim
AHLI Shahrul Azuar bin Musahar
Siti Fadilah binti Hj Saion
Salmah binti Mahmud
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Mohd Amir bin Hamdan
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Hasniza binti Idris
Fatihah binti Rapaie
Vijayaletchumi a/p Perumal
PENGENALAN
Unit
Disiplin Sekolah merupakan unit terpenting di bawah Pengurusan HEM yang
membantu memberi khidmat yang meliputi aspek penguatkuasaan peraturan kecil
sekolah. Unit ini pada dasarnya bergabung dengan 3 unit penting di bawah HEM
iaitu Unit SSDM untuk tujuan pelaporan , unit aduan dan tindakan bagi tujuan
kawal selia sebarang tindak susul dan unit kehadiran murid dan ponteng. Semua
aspek ini pada dasarnya bertunjangkan murid sebagai komposisi utama.
MAKLUMAT AM
1. Merangka
dan menentukan dasar- dasar disiplin dan peraturan sekolah berpandukan pekeliling
Kementerian dan Jabatan Pendidikan
2. Menerima laporan pengawas/ guru
pengawas dan seterusnya mengambil
tindakan
yang sewajarnya.
3. Menyediakan
dan membekal data dan maklumat disiplin kepada Kementerian/ Jabatan Pendidikan/
PPD.
4. Setiausaha
Unit Disiplin atas nasihat Guru Besar boleh memanggil mesyuarat tergempar untuk
membincangkan kes- kes berat mengenai disiplin
5. Merancang
dan melaksanakan program dalam meningkatkan kesedaran dan penghayatan disiplin murid
6. Memanggil
mesyuarat dan mencatat minit mesyuarat Lembaga Disiplin.(6 x setahun ) dan menyampaikan
minit mesyuarat serta keputusan Lembaga Disiplin kepada semua guru.
7. Menyampaikan
maklumat dan perkembangan disiplin dari semasa ke semasa di perhimpunan
sekolah.
Bidang Tugas Setiausaha SSDM
1 Menyediakan senarai murid-murid yang berisiko tinggi.
2 Menyediakan
& mengemaskini Fail Disiplin / Individu murid bermasalah disiplin.
3 Sentiasa
bekerjasama dengan Unit UBK dalam pengurusan murid-murid bermasalah
disiplin.(Dokumentasi/Rekod yg. Lengkap dan kemaskini amat penting)
4 Menyediakan laporan Bulanan Lembaga
Disiplin
5 Menyimpan Data Analisis Bulanan
berkaitan masalah disiplin/salah laku.
6. Menyimpan semua rekod / data berkaitan
masalah disiplin
7. Menyediakan
Tatacara/Prosedur/Garis panduan dan kriteria perlu dalam urusan perlantikan
pengawas
8. Mengadakan
majlis perlantikan Pengawas/Penyerahan Watikah.(Bulan Feb.) Jemputan pegawai
JPN Unit HEM sebagai perasmi.
Bidang
Tugas Unit Aduan & Tindakan Sekolah
1. Menerima
semua unsur aduan rasmi dan tidak rasmi sama ada bertulis, verbal, sms, FB,
atau surat layang dari ibubapa/penjaga
2 Memastikan pengadu mengisi borang
aduan & tindakan untuk tujuan rekod.
3 Berusaha
sehabis baik menangani isu sampingan yang boleh diselasaikan pada kadar segera.
4. Bertindak
adil bagi semua pihak dan memanggil mesyuarat dan perlu adakan post mortem
(jika perlu)
5 Sentiasa
berbincang dengan Jawatankuasa tertinggi mengenai bagi memastikan isu/masalah
telah ditangani dengan berkesan.
Bidang
Tugas Unit Kehadiran Murid & Ponteng
1. Menyediakan
Analisis (data) Harian/Mingguan/Bulanan - ponteng sekolah & ponteng kelas.
2 Menyedia
dan menyimpan data analisis data social murid mengikut kelas
3 Bertindak
adil bagi semua pihak dan memanggil mesyuarat dan perlu adakan post mortem
(jika perlu)
4 Sentiasa
berbincang dengan Jawatankuasa tertinggi mengenai bagi memastikan isu/masalah
telah ditangani dengan berkesan.
UNIT PENGAWAS SEKOLAH
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Mohd
Amir bin Hamdan
AHLI Shahrul Azuar bin Musahar
Suhana binti Mohd Sani
Riyanis binti Ibrahim
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Razali Jamil
Hasniza binti Idris
Fatihah binti Rapaie
Vijayaletchumi a/p Perumal
Noraswana binti Abu
Siti Farahaida binti Abu Bakar
PENGENALAN
Unit
Pengawas Sekolah merupakan satu badan permuafakatan yang terdiri dari kumpulan
seramai 45 orang pengawas dan pengawas rendah yang dipilih bagi tujuan membantu
Unit Disiplin Sekolah dalam usaha penguatkuasaan peraturan kecil sekolah.
MAKLUMAT AM
SEMUA GURU ADALAH GURU DISIPLIN dan
terlibat secara langsung dalam usaha kepengawasan sekolah.
Bidang Tugas Guru Pengawas Sekolah
1. Memantau
Buku Pemantauan Jaga ( Pelajar datang lewat ) dan mengambil tindakan serta
merta.
2. Mengawal disiplin di tapak perhimpunan
dan di kantin ( pada waktu rehat).
3. Menyemak
Buku Pengesanan Pelajar setiap hari dan mengambil tindakan yang sewajarnya
4. Membantu
menyelesaikan masalah- masalah disiplin yang tidak dapat diselesaikan oleh
pengawas.
5. Membantu Unit
Disiplin Sekolah untuk mengesan dan mengesahkan kesalahan- kesalahan serius
yang boleh membawa kepada hukuman penggantungan sementara atau denda berat berpandukan
Surat Pekeliling IKtisas Bil 9/ 1975.
6. Menanam
semangat kekitaan melalui slogan ‘SEKOLAHKU RUMAHKU’ supaya peraturan sekolah
menjadi satu budaya.
7.
Menjalankan rondaan (dengan bantuan Guru Bertugas Harian) untuk mengesan
pelajar yang ponteng dan melanggar disiplin sekolah.
8. Membantu
Guru Besar/Guru penolong Kanan HEM membimbing (Grooming) dan menanam
nilai-nilai kepimpinan berkualiti dan ketrampilan Akademik di kalangan pengawas
dari masa kesemasa dan bertindak tegas menangani kes disiplin/salahlaku
pengawas setiap individu pengawas adalah ”role model” kepada semua pelajar.
9. Bekerjasama
dengan pengawas sekolah untuk mengurus kawalan disiplin dalam majlis sekolah
10. Memastikan penerapan dan penghayatan
nilai- nilai murni dipraktikkan di sekolah.
11. Memastikan peraturan sekolah
dikuatkuasakan dan dipatuhi.
12. Mengambil tindakan terhadap kes- kes
salahlaku pelajar.
13. Menjadi
pegawai perhubungan di antara pihak sekolah dengan ibu bapa/ penjaga dalam
menangani masalah disiplin.
14. Bertanggungjawab
menimbulkan semangat kekitaan dan semangat cintakan sekolah di kalangan pelajar
dan guru.
15.
Mencatatkan semua kes disiplin yang telah diambil tindakan dalam borang
disiplin/ buku laporan disiplin.
16. Melaporkan
kes disiplin yang diambil tindakan dalaman kepada Penolong Kanan HEM seminggu
sekali.
17. Menghubungi pihak polis jika perlu.
18. Bekerjasama
dengan semua guru bertugas untuk meronda kawasan sekolah (spot check).
19. Memberi
maklumat kepada Penolong Kanan HEM berhubung kes- kes yang serius seperti:
i. Penyalahgunaan dadah
ii. Gambar , Video dan Majalah lucah
iii.
Peras ugut
iv. Kumpulan haram dan gejala LGS
20. Sedia
bertugas pada bila- bila masa terutama pada hari- hari yang difikirkan perlu
seperti:
i. Hari terakhir peperiksaan awam
ii. Hari Sukan
iii Hari Keluarga
iv. Majlis- majlis sekolah
Bidang Tugas Semua Guru AJK Pengawas Sekolah
.1 Mengenal
pasti murid-murid yang layak untuk dilantik sebagai pengawas sekolah.
2 Memilih dan melantik pengawas yang
benar- benar bertanggungjawab.
3 Menghadiri
mesyuarat dengan badan pengawas untuk mempastikan supaya peraturan pengawas
dapat berjalan seperti yang diharapkan oleh pihak sekolah ( 1x sebulan)
4 Merangka
program kepimpinan dan aktiviti- aktiviti berkaitan dengan pengawas. (Dengan
Kerjasama Unit Bimbingan & Kaunseling)
5 Menyelaras
tugas- tugas kepengawasan dan memastikan perlaksanaan tugas mereka sempurna dan
berkesan.( Instrumen Pemantauan)
6 Sentiasa
berbincang dan membimbing Jawatankuasa tertinggi mengenai Kualiti Kepimpinan
Cemerlang
UNIT PENGURUSAN KANTIN
PENGERUSI Sangaji bin Andong (Guru
Besar)
NAIB PENGERUSI Nor
Aidah binti Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Salmah
binti Mahmud
AHLI Mariyani binti Mat Jusoh
Fatihah binti Rapaie
Noraswana binti Abu
Puspamala a/p Anjora
Maraziah binti Md Isa
Mohd Amir bin Hamdan
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Razali Jamil
Hasniza binti Idris
Vijayaletchumi a/p Perumal
Noraswana binti Abu
Siti Farahaida binti Abu Bakar
Nordina binti Razali
Zakaria bin Mohamed
UNIT KENDIRI
/ DENGGI
PENGERUSI Sangaji bin Andong
(Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor
Aidah binti Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Fatihah
binti Rapaie
AHLI Salmah binti Mahmud
Riyanis binti Ibrahim
Nordina binti Razali
Zakaria bin Mohamed
Uma Devi a/p Vettarayan
Siti Zaharani binti Mohammad
Ali
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Mohd Amir bin Hamdan
Azliana Hayati binti Zahri
Zarina binti Hj Ali
Hasniza binti Idris
Vijayaletchumi a/p Perumal
Noraswana binti Abu
Siti Farahaida binti Abu Bakar
PENGENALAN
PENGURUSAN KANTIN SEKOLAH terdiri dari 2 kumpulan unit
kecil yang pada dasarnya mempunyai bidang tugas yang hampir serupa. Portfolio
ini pada dasarnya menjalankan tugasan secara berkala dan laporan harus dihantar
pada setiap hujung bulan ke unit HEM PPD dan jika perlu ke KPM/KMM. Unit ini
sangat penting kerana berkait rapat dengan kesihatan dan kebersihan sekolah
secara amnya.
MAKLUMAT UNIT
1 Menyediakan dan memastikan dasar sekolah/JPN/KPM dipatuhi
oleh pengusaha kantin.(Dibentangkan dalam mesyuarat kantin 1)
2. Menyampaikan maklum balas daripada pihak murid, guru dan ibu
bapa kepada pentadbir sekolah berkaitan pengurusan dan penggunaan kantin.
3. Membantu pentadbir sekolah dalam perancangan, pelaksanaan
dan penilaian berkaitan dengan pengendalian kantin.
4. Membantu pentadbir sekolah dalam urusan harian yang
berhubung dengan kantin.
5. Menjalankan kegiatan pendidikan, kempen dan lain- lain
berkaitan dengan kantin sekolah.
6. Mengawasi jenis kualiti dan harga makanan yang dijual serta
memastikan tiada barang larangan dijual
Bidang Tugas Guru
Penyelaras KENDIRI dan SISMAKAN
1. Memantau
pelaksanaan buku Sistem KENDIRI dijalankan dengan telus dan tepat
2. Menerima aduan dan pandangan daripada wakil murid, guru-
guru dan kakitangan sekolah serta berhubung dengan Pengurus Kantin berkaitan
aduan yang diterima.
3. Membuat pemeriksaan dan pemantauan kantin pada setiap hari
persekolahan agar sentiasa dalam keadaan bersih dan baik.
4. Menyediakan laporan mingguan pemantauan dan tindakan
diambil. (Mengambil maklum berdasarkan
buku laporan harian guru bertugas)
5. Memastikan laporan KENDIRI disemak dan ditandatangani oleh
PK HEM.
6. Mengiringi pegawai perubatan/ kesihatan hadir memantau /
membuat pemeriksaan tahap kebersihan kantin sekolah jika diperlukan.
7. Bekerjasama dengan Pengusaha kantin untuk sentiasa berusaha
menaiktaraf keceriaan dan kebersihan kantin
Bidang
tugas Penyelaras Program Denggi
1 Merancang dan melaksanakan program kesihatan seperti
ceramah, pameran tayangan dan lain- lain. (dengan kerjasama UBK dan Klinik
Kesihatan)
2 Merancang
dan melaksanakan sudut bermaklumat tentang bahaya AEDES dan DENGGI
3 Memantau
sistem perparitan dan pembiakan nyamuk. (dengan kerjasama kantin)
4 Menyediakan
laporan bulanan pemantauan denggi (kerjasama dengan unit kesihatan)
UNIT PENGURUSAN
3K
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Zakaria bin Mohamed
3K – SEKOLAH SELAMAT
Shahrul Azuar bin
Musahar
Semua Pengawal Keselamatan
3K – KEBERSIHAN SEKOLAH
Vijayaletchumy Perumal
Semua Pekerja
Pembersihan
3K - KECERIAAN
SEKOLAH
Razali bin Jamil
Semua Tukang Kebun
AHLI PELAKSANA
Nordina binti Razali Isniza binti
Suhadak
Mohd Amir bin Hamdan Mariati binti Adnan
Mohd Timothy Joel bin Abdullah Zarina binti Hj Ali
Mariyani
binti Mat Jusoh Hasniza
binti Idris
Suraidah
binti Abdul Salim Fatihah
binti Rapaie
Azliana
Hayati binti Zahri Puspamala
a/p Anjora
Noraswana
binti Abu Siti
Farahaida binti Abu Bakar
PENGENALAN
PENGURUSAN SEKOLAH SELAMAT telah dirancang oleh KPM bagi
memastikan semua pihak termasuk sekolah, anggota keselamatan seperti Polis,
Bomba, Hospital, NGO, PIBG, guru-guru dan murid-murid terlibat secara proaktif
dalam isu keselamatan. Bidang ini terdiri dari unit Keselamatan,
Kebersihan dan Keceriaan yang dikolaborasi bagi memastikan kawasan sekolah
selamat, kondusif dan ceria.
MAKLUMAT AM
Bidang Tugas Penyelaras 3K –
Keselamatan
‘Sekolah Selamat’
1. Membaca,
memahami dan melaksanakan semua arahan yang dihantar oleh Kementerian, Jabatan
Pendidikan dan PPD.
2. Merancang program keselamatan institusi
sekolah seperti:
i. Keselamatan lalulintas dan bekerjasama
dengan program JKJR
ii. Keselamatan bangunan dan perabot.
iii.
Keselamatan di makmal/ bengkel/
bilik/ bilik- bilik khas.
3. Menyediakan
pelan laluan kecemasan semasa kebakaran serta mengadakan latihan kebakaran,
‘Fire Drill’ sekurangnya 2 kali setahun. (Mac & Jun)
4. Memastikan alat pencegah kebakaran
mencukupi dan berfungsi
5. Mewujudkan
kerjasama sekolah dengan pihak polis/ polis trafik, bomba, JKR, Jabatan Bekalan
Air dan elektrik.
6. Memastikan
sistem lalulintas di kawasan sekolah dan kawasan berhampiran selamat dan menetapkan
pergerakan lalulintas dan tempat letak kereta pada waktu rasmi sekolah.
7. Memastikan
kawasan sekolah sentiasa selamat untuk pelajar, guru dan kakitangan sekolah
termasuk makmal sains dan bengkel Kemahiran Hidup mempunyai arahan keselamatan.
8. Mengatur
sesi pendidikan dan ceramah keselamatan dengan kerjasama pihak Polis, Bomba dan
Hospital.
9. Bekerjasama
dengan pengawal keselamatan (memberi & menerima maklumat) mengenai hal-hal
berkaitan keselamatan murid/ guru / sekolah.
Bidang
Tugas Penyelaras 3K – Kebersihan
“Sekolah
Bebas Sampah”
1. Membaca,
memahami dan melaksanakan semua arahan yang dihantar oleh Kementerian, Jabatan
Pendidikan dan PPD.
2. Menyediakan perancang program setahun
(tentatif)
3. Memastikan
kawasan sekolah sentiasa bersih dari sampah.
4. Mengatur
sesi pendidikan dan ceramah kebersihan dengan kerjasama pihak UBK, Majis Daerah
atau Jabatan Kesihatan.
5. Menjalankan
aktiviti mendidik tentang kebersihan seperti ‘Cara Membasuh Tangan’, ‘Gaya
Hidup Sihat’ dan sebagainya.
6. Menjalankan
kempen ‘Sekolah Bebas Sampah’ secara berkala
dan memastikan semua peraturan kebersihan dipatuhi oleh semua warga
sekolah
7. Membantu
Pentadbir sekolah memantau tugas-tugas pekerja pembersihan swasta dalam usaha
meningkatkan tahap kebersihan dan memberi laporan berkala kepada Guru Besar
Bidang Tugas Penyelaras 3K –
Keceriaan
Sekolah Rakan Alam Sekitar ’SERASI’
1. Membaca,
memahami dan melaksanakan semua arahan yang dihantar oleh Kementerian, Jabatan
Pendidikan dan PPD
2. .Mengadakan aktiviti- aktiviti
berkaitan keceriaan kelas & bilik-bilik khas.
3. Memastikan kelas sentiasa dalam keadaan
bersih, kemas, ceria dan kondusif.
4. Mengadakan kempen “Sekolah rakan Alam
Sekitar” (SERASI)
5. Menjalankan kempen ‘Kitar Semula’
6. Membantu
Pentadbir sekolah memantau tugas-tugas pekerja tukang kebun sekolah dalam usaha
meningkatkan tahap keceriaan kawasan sekolah dari masa ke semasa dan memberi
laporan berkala kepada Guru Besar.
UNIT PENGURUSAN KESIHATAN
PENGERUSI Sangaji bin Andong (Guru
Besar)
NAIB PENGERUSI Nor
Aidah binti Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Mariyani
binti Mat Jusoh
AHLI Salmah binti Mahmud (Sismakan)
Fatihah
binti Rapaie (Denggi)
Puspamala a/p Anjora (RMT)
Uma Devi a/p Vettarayan
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Mohd Amir bin Hamdan
Azliana Hayati binti Zahri
Zarina binti Hj Ali
Hasniza binti Idris
Vijayaletchumi a/p Perumal
Noraswana binti Abu
Siti Farahaida binti Abu Bakar
PENGENALAN
Unit Pengurusan KESIHATAN merupakan unit penting dalam
Hal Pengurusan Ha Ehwal Murid dalam sesebuah sekolah. Unit ini kerap mendapat
makluman terkini tentang masalah kesihatan semasa atau secara berkala. Dapatan
maklumat bukan sahaja dari KPM tetapi juga dari berita semasa. Oleh itu,
pasukan ini merupakan nadi kepada pelanggan sekolah iaitu murid dan ibubapa.
MAKLUMAT UNIT
1. Mengurus
dan memastikan bilik rawatan dan peti ubat disediakan dan dilengkapi.
2. Menyediakan peraturan bilik rawatan (sick bay) dan bilik
rawatan sementara untuk program suntikan murid Tahun 1 dan 6 (Feb – Jun).
3. Mengumpulkan dan menguruskan kad kesihatan dan kad Pergigian
dengan kerjasama guru kelas serta menyediakan bilik rawatan sementara untuk
Klinik Pergigian bergerak.
4. Bertanggungjawab menguruskan pemeriksaan kesihatan/ gigi
oleh Jabatan Kesihatan. Bersedia dengan senarai cadangan murid untuk tindakan
pemeriksan rawak seperti mata, kutu, urin dan darah
5. Merancang dan melaksanakan program kesihatan seperti
ceramah, pameran tayangan dan lain- lain. (dengan kerjasama UBK dan Klinik
Kesihatan)
6. Menguruskan
pelajar yang memerlukan rawatan.
7. Menghadiri taklimat berkaitan dengan kesihatan seperti H1N1,
Jerebu, Denggi dan sebagainya.
UNIT PENGURUSAN KWAPM
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Mariati binti Adnan
AHLI Hasniza binti Idris
Isniza binti Suhadak
Riyanis binti Ibrahim
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Suraidah binti Abdul Salim
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Fatihah binti Rapaie
Vijayaletchumi a/p Perumal
Pembantu Tadbir
UNIT PENGURUSAN RMT
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Puspamala a/p Anjora
AHLI Hasniza
binti Idris
Isniza binti Suhadak
Riyanis binti Ibrahim
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Suraidah binti Abdul Salim
Mohd Amir bin Hamdan
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Fatihah binti Rapaie
Vijayaletchumi a/p Perumal
Pembantu Tadbir
UNIT PENGURUSAN VITAMIN 1M
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Puspamala a/p Anjora
AHLI Hasniza binti Idris
Isniza binti Suhadak
Riyanis binti Ibrahim
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Suraidah binti Abdul Salim
Mohd Amir bin Hamdan
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Fatihah binti Rapaie
Vijayaletchumi a/p Perumal
Pembantu Tadbir
UNIT PENGURUSAN SUSU SEKOLAH
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Puspamala a/p Anjora
AHLI Hasniza
binti Idris
Isniza binti Suhadak
Riyanis binti Ibrahim
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Suraidah binti Abdul Salim
Mohd Amir bin Hamdan
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Fatihah binti Rapaie
Vijayaletchumi a/p Perumal
Pembantu Tadbir
PENGENALAN
PENGURUSAN BANTUAN
KERAJAAN ini diterajui oleh beberapa unit penting yang pada dasarnya terlibat
secara langsung dengan Unit Kebajikan sekolah.
Unit Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM), Unit Rancangan Makanan
Tambahan (RMT), Unit Projek Susu Sekolah dan Unit Vitamin 1Malaysia ini adalah
berkait rapat dengan memastikan setiap murid di sekolah menerima bantuan
selayaknya bagi membolehkan mereka meneruskan sesi persekolahan dengan baik dan
berkesan. Walaubagaimanapun, unit-unit ini berhadapan dengan bantuan yang perlu
diagihkan kepada yang layak dan akan diaudit pada akhir sesi persekolahan.
MAKLUMAT
AM
Bidang Tugas Guru Penyelaras KWAPM
1 Meneliti pekeliling dari Kementerian Pendidikan, Jabatan
Pendidikan, dan pihak penaja untuk memastikan syarat dipatuhi
2 Mengedar borang, menyemak dan menentukan tarikh penghantaran kepada dan
daripada semua guru
3 Menyimpan
data/borang penerima KWAPM secara sulit
4. Memproses borang permohonan dan membuat kajian lapangan jika
terdapat borang permohonan yang meragukan.
5. Memanggil mesyuarat bersama pasukan Unit kebajikan dan PIBG
untuk membuat penilaian dan perakuan KWAPM kepada murid mengikut masa dan
ketetapan.
6 Bekerjasama dengan pembantu tadbir kewangan sekolah dari
masa ke semasa untuk pengakuan penerimaan EFT kewangan KWAPM
7 Menyemak senarai akhir layak dari KPM, menyediakan
buku-buku bank/tunai untuk diagihkan dengan segera.
8 Memberitahu ibu bapa/ penjaga murid tentang kemasukan dan
penerimaan wang KWAPM
9. Menyediakan laporan akhir murid layak & cicir /
memastikan murid pindah menerima wang KWAPM / memastikan laporan akhir untuk
tujuan audit disiap-lengkapkan.
MAKLUMAT
AM
Bidang Tugas Guru Penyelaras RMT &
Vitamin 1M
1 Meneliti pekeliling dari Kementerian Pendidikan, Jabatan
Pendidikan, dan pihak penaja untuk memastikan syarat dipatuhi
2 Mengedar borang, menyemak dan menentukan tarikh
penghantaran kepada dan daripada semua guru kelas
3 Menyimpan data/borang penerima RMT
4. Memproses borang permohonan dan membuat kajian lapangan jika
terdapat borang permohonan yang meragukan.
5. Memanggil mesyuarat bersama pasukan Unit kebajikan dan PIBG
untuk membuat penilaian dan perakuan RMT & Vitamin 1M kepada murid mengikut
masa dan ketetapan.
6 Bekerjasama dengan pembantu tadbir kewangan sekolah dari
masa ke semasa untuk pengakuan bilangan hari dan jumlah murid penerima RMT
setiap bulan untuk tujuan pembayaran mengikut peruntukan yang tepat.
7 Menyediakan laporan borang RMT (A) – Laporan data murid
menerima untuk tujuan audit disiap-lengkapkan.
8. Menyediakan laporan akhir untuk tujuan pembayaran semula
baki lebihan kewangan (jika berkaitan) kepada pembantu tadbir kewangan sekolah
MAKLUMAT
AM
Bidang Tugas Guru Penyelaras Projek
Susu Sekolah
1 Meneliti pekeliling dari Kementerian Pendidikan, Jabatan
Pendidikan, dan pihak penaja untuk memastikan syarat dipatuhi
2 Menerima dan menandatangani borang penghantaran susu dari
pembekal untuk tujuan dokumentasi
3 Menyimpan data dan bilangan murid mengikut kelas yang
terkini pada setiap masa untuk tujuan agihan susu.
4. Memanggil mesyuarat (Jika Perlu) bersama pasukan Unit
kebajikan dan PIBG untuk membuat penilaian dan perakuan Susu Sekolah kepada murid mengikut masa dan ketetapan.
6 Bekerjasama dengan pembantu tadbir kewangan sekolah dari
masa ke semasa untuk pengauditan dan laporan akhir.
7 Bekerjasama dengan guru kesihatan jika berlaku sebarang
masalah keracunan akibat pengambilan susu.
8. Menyediakan laporan borang Susu (A) – Laporan data murid
menerima untuk tujuan audit disiap-lengkapkan.
9. Menyediakan laporan akhir
UNIT PENGURUSAN SPBT
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Noorhayati binti Ahmad
AHLI Hasniza binti Idris
Isniza binti Suhadak
Riyanis binti Ibrahim
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Mohd Amir bin Hamdan
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Hasniza binti Idris
Fatihah binti Rapaie
Vijayaletchumi a/p Perumal
PENGENALAN
PENGURUSAN SPBT di sekolah merupakan nadi utama yang
kerap dipantau oleh unit teknologi atau unit HEM dari Kementerian Pendidikan.
Sistem e-mateks yang diperkenalkan telah memudahkan guru penyelaras menyediakan
pengkalan data mudah-capai di setiap sekolah. Inisiatif guru penyelaras bilik
BOSS dengan mewujudkan kumpulan sokongan seperti pasukan BOSS sekolah
membolehkan kawalan integrity buku-buku teks yang dibekalkan dapat diurus-selia
dengan baik.
MAKLUMAT
AM
Bidang
Tugas Guru SPBT
1 Mengadakan
mesyuarat Jawatankuasa Buku Teks
a. Mesyuarat
diadakan dua kali iaitu pada awal dan akhir tahun.
b. Pembahagian
tugas
c. Taklimat
guru kelas
d. Pembahagian
tugas pentadbiran SPBT
i. Buku stok (ikut kelas)
ii. Pengedaran/ pengumpulan
iii. Buku rosak
iv. Menubuhkan ‘ Pasukan
Bertugas’. SPBT (Pengawas bilik BOSS)
2 Borang
Permohonan SPBT :
a. Mengedar
borang berkelompok kepada guru kelas
b. Borang
yang lengkap dikumpul oleh guru kelas dan diberi kepada guru SPBT.
c. Mengedarkan
senarai nama murid kepada guru kelas
d. Memastikan guru kelas telah melengkapkan borang pinjaman
SPBT/
Borang G mengikut jadual
3 Mesyuarat Jawatankuasa SPBT yang dipengerusikan oleh Guru
Besar/ Penolong Kanan HEM bagi menentukan jumlahh penerimaan dan pengagihan
4 Membuat
pesanan buku melalui sistem e-mateks
a. Membuat
pesanan pada pertengahan tahun ke Biro Buku Teks.
b. Mencadangkan
pertukaran buku pada pertengahan tahun (jika perlu)
c. Membuat
anggaran yang tepat untuk tahun berikutnya.
d. Mengisi
borang maklumat berkomputer dan menghantar mengikut jadual.
5 Pengedaran
buku Teks
a.
Mengedarkan mengikut kelas dan aliran
b. Menentukan
tarikh pengedaran
c. Mengesan
kelancaran pengedaran
d. Mendapatkan
borang dari murid yang baru masuk/ bertukar sekolah
e.
Mengedarkan buku kepada pelajar-pelajar yang baru masuk
f. Memastikan
buku Teks telah dihantar ke sekolah pelajar yang bertukar
g. Memastikan
guru kelas telah mengagihkan buku
6 Pengurusan
Rekod dan Dokumen
a. Menyelenggara
fail yang kemaskini mengikut jenis
b. Rekod
buku stok yang kemaskini mengikut kelas
c.
Senarai tugas guru pengedaran/pengumpulan
d. Menyimpan
rekod buku, hapus kira rosak dan hilang
7 Pengurusan
Keselamatan Buku
a. Memastikan
bilik khas SPBT dalam keadaan baik
b. Membuat
peraturan penggunaan bilik SPBT
c. Peraturan
mengedarkan buku ke sekolah lain
d. Memastikan
pelajar membalut buku SPBT dengan pembalut plastik
8 Pengurusan
Pemulangan Buku SPBT
a. Menentukan
tarikh pemulangan mengikut kelas
b. Menyediakan
senarai nama guru bertugas mengikut mengikut tarikh/ kelas
c. Melapaorkan
kepada Guru Besar/ PK HEM tentang proses pemulangan
i. Peratus rosak/ hilang
ii. Guru bertugas
iii. Hapus kira
iv. Kekurangan/ lebihan
9. Mengadakan kempen-kempen seperti ‘SAYANGI BUKU TEKS’ atau
kempen “MEMBALUT BUKU TEKS’ dan seumpamanya bagi meyemai rasa saying dan cinta
buku-buku teks untuk tujuan kelangsungan jangka hayat penggunaan buku tersebut.
UNIT PENGURUSAN PROJEK KHAS/RIMUP
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Mohd Timothy Joel bin
Abdullah
AHLI Zakaria bin Mohamed
Suhana binti Mohd Sani
Isniza binti Suhadak
Vijayaletchumi a/p
Perumal
Shahrul Azuar bin
Musahar
Nordina binti Razali
Jumly bin Abdul Aziz
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Mohd Amir bin Hamdan
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Hasniza binti Idris
Fatihah binti Rapaie
PENGENALAN
PENGURUSAN Projek Khas / RIMUP merupakan Unit Tentatif
yang diwujudkan bagi mengurus sebarang program terancang secara ad-hoc sama ada
dari sekolah, PPD, JPN Selangor mahupun KPM. Antara projek yang dijalankan
adalah program RIMUP yang telah diperkenalkan sejak beberapa tahun lalu.
Walaubagaimanapun, program-program yang dirancang perlu mendapat surat punca
kuasa termasuk kewangan sebelum dilaksanakan di peringkat sekolah. Ada juga
program yang telah ditentatifkan dalam takwim HEM seperti ‘Hari Kanak-Kanak
Sedunia’ di mana unit perlu mencari alternatif kewangan bagi merealisasikan
program tersebut.
MAKLUMAT
AM
Bidang
Tugas Guru Penyelaras Projek Khas
1 Menyusun program sepanjang tahun untuk menyemai semangat
muhibah dalam kalangan murid.
2 Mewujudkan suasana harmoni dan mengukuhkan intergrasi kaum
dalam kalangan murid
3 Menyusun program sepanjang tahun untuk menyemai semangat
patriotic dalam kalangan murid
4 Menyelaras aktiviti- aktiviti sepanjang Bulan Kemerdekaan.
(mengikut surat pekeliling dan arahan dari PPD/JPNS/KPM)
5 Mewujudkan suasana harmoni dan mengukuhkan intergrasi kaum
dalam kalangan murid termasuk Rancangan Intergrasi Murid untuk Perpaduan (RIMUP).
6 Menganjurkan
ceramah, pameran dan lawatan berkaitan nilai- nilai cinta akan tanahair.
7. Mengadakan program yang bertujuan mencungkil bakat
murid-murid seperti Program Bintang Kecil, Public Speaking, Pertandingan
Bercerita, Spelling Bee, Bijak Sifir, dan Program Inovatif.
8. Mengadakan mesyuarat mengikut keperluan.
UNIT PENGURUSAN KEBAJIKAN
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Isniza binti Suhadak
AHLI Riyanis binti Ibrahim
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Mohd Amir bin Hamdan
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Hasniza binti Idris
Fatihah binti Rapaie
Vijayaletchumi a/p Perumal
Nordina binti Razali
PENGENALAN
PENGURUSAN Kebajikan murid merupakan nadi penting dalam
setiap unit HEM di sekolah. Unit ini akan menjadi barisan hadapan yang akan
mengenalpasti dan menyenaraikan murid berkelayakan bagi tujuan sebarang bentuk
bantuan semasa. Barisan ini perlu mengenal-pasti melalui data dan kajian
lapangan latar sosio murid yang mungkin terlepas pandang oleh guru-guru kelas
atau pentadbiran.
MAKLUMAT
AM
1 Memohon
sumbangan daripada pihak NGO bagi mengisi Tabung Kebajikan Sekolah.
2 Mendapatkan maklumat murid miskin, susah, kemalangan,
kesusahan sementara, banjir, kebakaran, miskin tegar, anak yatim, ibu tunggal
susah dan memerlukan bantuan daripada
guru kelas dan kaunselor.
3 Menyimpan senarai pendek calon terkini dan disimpan secara
sulit.
4 Mengagih bantuan dan membuat kutipan derma bagi pelajar
yang kematian ibu/bapa atau menghadapi kesukaran luar jangka.
5 Menyusun program sepanjang tahun untuk menyemai semangat
muhibah dalam kalangan murid.
6 Mewujudkan suasana harmoni dan mengukuhkan intergrasi kaum
dalam kalangan murid
7 Mengadakan mesyuarat untuk tujuan kemaskini data dan
makluman tindakan dan keputusan dengan kehadiran pentadbir dan wakil PIBG (jika
perlu)
8 Menyediakan laporan akhir tahun untuk tujuan kewangan (jika
perlu)
UNIT PENGURUSAN PPDa
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Jumly bin Abdul Aziz
AHLI Suhana binti Mohd Sani
Nordina binti Razali
Mohd Timothy Joel bin
Abdullah
Zakaria bin Mohamed
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Mohd Amir bin Hamdan
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Hasniza binti Idris
Fatihah binti Rapaie
Vijayaletchumi a/p Perumal
PENGENALAN
PENGURUSAN Pasukan Pencegahan Dadah Sekolah (PPDa) ini
telah diwujudkan di semua sekolah di Malaysia dengan kerjasama AADK (Agensi
Dadah Kebangsaan). Unit ini bertindak sebagai barisan hadapan yang akan
membantu mendedahkan kepada murid-murid
apa itu dadah dan bahaya pengambilan dadah melalui pendidikan dan aktiviti yang
dirancang.
MAKLUMAT
AM
1 Memberi pengetahuan dan pendedahan kepada warga sekolah
tentang bahayanya dadah
2 Menggalakkan
penglibatan murid-murid dalam usaha memerangi najis dadah.
3 Menyusun program sepanjang tahun untuk menyemai semangat anti-dadah
dan bahaya penggunaan dadah secara tidak terkawal.
4 Merancang kempen bersama pasukan AADK, Balai Polis Angkat
dan Unit Kesihatan untuk tujuan pameran dan pendidikan.
5 Sentiasa mencari ruang untuk menilai dan melihat potensi
murid yang mungkin terlibat secara langsung dan tidak langsung dengan gejala
dadah.
6. Mengadakan
mesyuarat (jika perlu) untuk tujuan pengemaskinian data latar sosio murid
7 Menyediakan
laporan akhir tahun (jika terlibat dengan kewangan)
UNIT DAFTAR - APDM
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Riyanis
binti Ibrahim
AHLI Shahrul Azuar bin Musahar
Salmah binti Mahmud
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Mohd Amir bin Hamdan
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Hasniza binti Idris
Fatihah binti Rapaie
Vijayaletchumi a/p Perumal
UNIT PENGURUSAN TAKAFUL
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Riyanis
binti Ibrahim
AHLI Shahrul Azuar bin Musahar
Siti Fadilah binti Hj Saion
Salmah binti Mahmud
Zakaria bin Mohamed
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Mohd Amir bin Hamdan
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Zarina binti Hj Ali
Hasniza binti Idris
Fatihah binti Rapaie
Vijayaletchumi a/p Perumal
PENGENALAN
PENGURUSAN Daftar Keluar Masuk/ Sistem
Maklumat Murid merupakan nama yang sama dengan Unit Aplikasi Pangkalan Data
Murid yang diperkenalkan sejak beberapa tahun lalu. Unit ini pada dasarnya
terlibat secara langsung dengan KPM melalui talian sesawang bagi tujuan
mendapatkan data sahih dan cepat dari sekolah. Justeru itu, unit ini perlu
mengawal-selia data terkini murid masuk dan murid pindah dengan jelas dan
dilaporkan setiap hujung bulan Mac, Jun,Ogos dan Nov.
MAKLUMAT
AM
1 Memastikan semua murid yang baru masuk didaftarkan dengan
segera dengan data dari Borang Jadual 3 dan memastikan surat-surat kelulusan
kemasukan pelajar baru disimpan di dalam daftar masuk dengan kelas dan teratur.
2 Menerima kemasukan pelajar baru dan membuat penempatan
mengikut kelulusan dan serta memberi nombor pendaftaran kepada guru kelas untuk
disisi dalam register (buku kedatangan murid)
3 Memberi taklimat kepada semua guru kelas dan penyelaras
tentang peraturan pengurusan register pada minggu pertama persekolahan dan
minggu terakhir persekolahan bagi memastikan regiter diuruskan dengan lengkap,
teliti dan kemas.
4 Memastikan semua maklumat murid diisi dengan lengkap
selewat-lewatnya pada hujung bulan Januari.
5 Penyelaras aliran (Guru kelas 1 setiap aliran – Kelas
Rajin) perlu memastikan guru kelas menutup register pada hari terakhir setiap
bulan. Semak dan pastikan maklumat yang diisi tepat dan lengkap. Enrolmen murid
diserahkan kepada Pembantu Tadbir untuk
semakan.
6 Mengumpul enrolmen semua kelas dan membuat enrolmen
keseluruhan dan menyerahkannya kepada PK HEM selewat-lewatnya pada minggu
pertama bulan berikutnya.
7 Penyelaras hendaklah sentiasa peka akan ketidakhadiran guru
dan menanda kehadiran murid bagi kelas
tersebut.(jika perlu)
8 Memastikan semua register sentiasa berada di pejabat dan
kehadiran telah ditanda selewat-lewatnya masa ketiga.
9 Bekerjasama dengan Guru Bimbingan dan Kaunseling bagi
mendapatkan kad-kad berikut untuk dihantar ke sekolah baru jika berlaku
pertukaran pelajar.
a. Buku Kad
Kemajuan Pelajar
b. Kad 001
dan 002
c. Borang
kelulusan KWAPM (jika berkaitan)
10 Sentiasa mengemaskini fail-fail pertukaran pelajar. Fail
tersebut mesti disimpan di pejabat HEM
11 Bekerjasama
dengan guru kelas bagi menyiapkan
sijil-sijil di peringkat sekolah iaitu:-
a. Sijil berhenti
sekolah
b. Sijil Penyertaan
Peringkat Sekolah/PPD/JPNs/KPM
c. Sijil UPSR
d. Sijil
lain-lain yang berkaitan
12 Bekerjasama
menyempurnakan analisis peperiksaan UPSR.
13 Berada di sekolah pada hari pendaftaran pelajar baru dan
membantu guru kelas mengagihkan kemasukan muri
14 Menyemak
fail-fail kemasukan muri dan memastikan ia dikemaskini.
15 Menyimpan borang-borang kemasukan murid baru dalam fail
daftar masuk mengikut kelas.
16 Unit Takaful bertindak mengikut prosedur dan arahan syarikat
Insuran (rujuk polisi)
UNIT KECERIAAN KELAS
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Zarina binti Hj Ali
AHLI Isniza binti Suhadak
Riyanis binti Ibrahim
Vijayaletchumi a/p Perumal
Shahrul Azuar bin Musahar
Siti Fadilah binti Hj Saion
Salmah binti Mahmud (premis Kantin Sekolah)
Zakaria bin Mohamed
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Mohd Amir bin Hamdan
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Hasniza binti Idris
Fatihah binti Rapaie
Noraswana binti Abu (Kelas Pra Nur Gemilang)
Siti Farahaida binti Abu Bakar (Kelas Pra Ceria)
Nordina binti Razali (bilik Pusat Sumber)
Isniza binti Suhadak (bilik j-QAF)
Jumly bin Abdul Aziz (bilik Komputer Sekolah)
PENGENALAN
Unit ini diwujudkan bagi membantu unit 3K dalam
memastikan keceriaan bukan sahaja wujud di uar bilik darjah tetapi juga di
dalam bilik darjah. Pertandingan dan kempen bukan sahaja satu galakan tapi juga
telah diiktiraf dalam unit HEM sebagai satu wadah memastikan kelas sebagai
tempat mendidik dan kondusif bagi semua murid.
MAKLUMAT AM
1 Bertanggungjawab
membuat pembahagian tugasan murid di
bawah jagaan bilik darjah atau bilik khas masing-masing
2 Mendapatkan maklumat murid miskin, susah, kemalangan,
kesusahan sementara, banjir, kebakaran, miskin tegar, anak yatim, ibu tunggal
susah dan memerlukan bantuan daripada
guru kelas dan kaunselor.
3 Memastikan setiap bilik darjah/bilik khas mempunyai
bilangan kerusi dan meja yang mencukupi dan telah diinventorikan. Borang KEW
Aset Perolehan di bilik/kelas peru ditampal di pintu atau di papan kenyataan
berdekatan dengan pintu masuk.
4 Memastikan Visi
& Misi Sekolah, Objektif
& Matlamat Sekolah dan Piagam Pelanggan Sekolah di tampal di papan
kenyataan dan mudah lihat.
5. Memastikan Senarai nama murid layak bantuan kerajaan (KWAPM
& RMT) ditampal.
6 Memastikan terdapat Jadual waktu dan Jadual Bertugas
ditampal di samping semua bentuk bahan
bantu belajar yang mendidik dan berganti mengikut jangka masa tertentu.
7 Menyusun program dan pertandingan ‘Kelas Terbersih’ sepanjang
tahun untuk menyemai semangat muhibah dan kerjasama dalam kalangan murid.
8 Mengemaskini
Maklumat dan Makluman Am pada setiap masa.
UNIT KEBITARAAN MURID
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Uma Devi a/p Vettarayan
AHLI Suhana binti Mohd Sani
Salmah
binti Mahmud
Nordina binti Razali
Siti Zaharani binti Mohammad Ali
PENGENALAN
Unit ini diwujudkan bagi membantu Sekolah mengenalpasti murid-murid yang
mempunyai ciri-ciri khas samada positif atau negatif. Antara ciri-ciri murid
yang perlu dikenalpasti seperti mereka yang mempunyai masalah pembelajaran
seperti ’autisme’, sindrom down, hiperaktif dan juga lembam. Kajian lapangan
dan laporan perlu dijalankan dengan bantuan pihak tertentu bagi memastikan
murid ini mendapat pendidikan yang sesuai dengan kebolehan mereka. Selain itu,
murid-murid yang mempunyai potensi Multiple
Intellingencies juga perlu dikenalpasti supaya bakat mereka boleh diketengahkan
dan seterusnya mengikuti program-program khas seperti ’Permata Pintar’,
’Bintang Kecil’ dan sebagainya. Pemilihan guru-guru yang terdiri dari guru
pemulihan, guru pendidikan khas dan guru kaunselor diharap menepati spesifikasi
dalam mencari bakat tersembunyi dalam diri murid-murid.
MAKLUMAT AM
1 Bertanggungjawab
membuat penilaian secara langsung dan tidak langsung
2 Mendapatkan maklumat murid melalui saringan dan
soal-selidik jika perlu
3 Menyusun program dan pertandingan ‘sepanjang tahun untuk
mencari bakat tersembunyi
4 Mengadakan ujian saringan dan bekerjasama dengan guru LINUS
untuk menilai tahap pembelajaran dan pencapaian murid yang sukar.
5 Mengadakan sesi perbincangan dengan ibubapa/penjaga selepas
dipersetuji dalam mesyuarat
6. Mengadakan program dalam usaha membantu guru LINUS,
Pemulihan dan Guru Kelas dalam mengenalpasti potensi dan bakat murid.
7 Bekerjasama dengan guru Pusat Sumber dalam usaha mengesan
tahap dan potensi membaca dan kebolehan murid
7. Menyimpan senarai pendek calon untuk tujuan tindakan
seterusnya (bersama agensi lain seperti kesihatan atau KPM)
8 Mengemaskini
Maklumat dan Makluman Am pada setiap masa.
UNIT ‘BANTUAN ONE-OFF’
PENGERUSI Sangaji
bin Andong (Guru Besar)
NAIB PENGERUSI Nor Aidah binti
Baba (Penolong Kanan HEM)
SETIAUSAHA Suraidah binti Abdul
Salim
AHLI Isniza binti Suhadak
Riyanis binti Ibrahim
Suhana
binti Mohd Sani
Maraziah binti Md Isa
Mariyani binti Mat Jusoh
Mariati binti Adnan
Suraidah binti Abdul Salim
Mohd Amir bin Hamdan
Azliana Hayati binti Zahri
Puspamala a/p Anjora
Hasniza binti Idris
Fatihah binti Rapaie
Noraswana binti Abu
Siti Farahaida binti Abu Bakar
PENGENALAN
PENGURUSAN Bantuan ‘One-Off’ ini diwujudkan bagi membantu
Unit Kebajikan dalam mengagihkan bantuan atau sumbangan secara ad-hoc samada
dari Kerajaan atau pun orang perseorangan.
Unit ini akan mengenalpasti dan menyenaraikan murid berkelayakan bagi
tujuan sebarang bentuk bantuan semasa. Barisan ini perlu mengenal-pasti melalui
data dan kajian lapangan latar sosio murid yang mungkin terlepas pandang oleh
guru-guru kelas atau pentadbiran. Antara bantuan yang kerap diterima seperti
bantuan zakat, sumbangan derma, Agihan wang bantuan persekolahan RM100,
sumbangan cermin mata dan sebagainya.
MAKLUMAT AM
1 Mendapatkan maklumat murid miskin, susah, kemalangan,
kesusahan sementara, banjir, kebakaran, miskin tegar, anak yatim, ibu tunggal
susah dan memerlukan bantuan daripada
guru kelas dan kaunselor.
3 Menyimpan senarai pendek calon terkini dan disimpan secara
sulit.
4 Mengadakan mesyuarat untuk tujuan kemaskini data dan
makluman tindakan dan keputusan dengan kehadiran pentadbir dan wakil PIBG (jika
perlu)
5 Menyediakan laporan akhir tahun untuk tujuan kewangan (jika
perlu)
5.0 CARTA ALIRAN KERJA UNIT-UNIT PENGURUSAN
HAL EHWAL MURID
CARTA ALIRAN KERJA
MULA
|
Mesyuarat JK
|
Laporan Eksekutif
Urusan surat menyurat
|
Penyediaan Kertas Kerja/Cadangan, Perbincangan sumber kewangan
|
Pelaksanaan aktiviti
Laporan bergambar
|
TAMAT
|
Post Mortem
Penilaian
Laporan Akhir
|
6.0 PENUTUP
Pembinaan Pelan
Perancangan Unit Pengurusan Hal Ehwal Murid Sekolah Kebangsaan Sungai Manggis,
Banting Selangor ini merupakan pelan jangka panjang dan jangka pendek yang
dirancang sedemikian bagi memantapkan lagi struktur pentadbiran sedia ada.
Pelan ini merupakan satu perubahan terkini kepada gaya pengurusan dinamik dan
berkualiti bagi memenuhi cabaran pendidikan kepada sistem pengurusan dan daya
kepemimpinan sekolah masa kini. Pelan
ini dirancang berdasarkan isu sebenar di sekolah yang hanya meliputi bidang
utama pengurusan Hal Ehwal Murid semata-mata.
Pengurus dan
kepimpinan sekolah yang diketuai oleh Guru Besar dan disokong oleh barisan
Penolong Kanan dan seluruh warga sekolah sangat komited dalam merealisasikan
visi dan misi sekolah ini.Melalui konsep asas dan utama dalam gaya pengurusan
sekolah seperti wawasan, misi, analisis
persekitaran dalaman dan luaran, matlamat strategik, objektif, pelan taktikal
dan operasi dan penilaian dihasilkan ini merupakan modal penting melahirkan
satu stail kepimpinan dan pengurus sekolah yang strategik.
Akhir sekali,
saya selaku Guru Penolong Kanan Hal Ehwal
Murid Sekolah Kebangsaan Sungai Manggis, Banting Selangor ingin mengucapkan
terima kasih kepada Guru Besar, Semua barisan Pentadbir sekolah dan guru-guru
yang cukup prihatin dalam menjayakan misi dan visi unit ini.
RUJUKAN
Edaris Abbu Bakri. (2004). Pengurusan
Strategik Konsep dan Aplikasi Untuk
Pendidikan. Kuala Lumpur :
Terbitan Uturan Publications & Distributors Sdn.
Bhd
Dr. Muhamad Bustaman, (2007). Nota Kuliah Perancangan Strategik
Pembangunan
Sekolah
Bagi Program Khas Pensiswazahan Guru Besar (PKPGB) Komponen IAB Dengan
Universiti Awam Malaysia. IAB
Genting Highlands, Pahang: Jabatan Perancangan dan Program Latihan IAB
Hairuddin Mohd Ali dan Muhammad Bustaman Abdul Manaf. (2009). Perancangan
Strategik
Sekolah. Kuala Lumpur : PTS Professional.
Tuan Syed Putera Syed Ali.(2005). IAB Utara, Nota Kuliah (Kursus
Instraksional
Kepimpinan
Guru Besar 12 – 24 November
2005. Kedah : IAB Utara
Standard Kualiti Pendidikan Malaysia – Sekolah, 2007, Perancangan Pemajuan
Sekolah
SKPM 3 : Jemaah
Nazir Sekolah KPM
Sektor Jaminan Kualiti, Jemaah Nazir Sekolah, Jabatan
Pelajaran Negeri Sabah
Segala tempat dapat dipenuhi oleh
isinya
selain dari tempat ilmu. Tempat ilmu
makin di isi
semakin bertambah besarnya. Tempat ilmu
ialah pada akal. Semakin bertambah ilmu maka akan semakin terasa kebodohan.
Orang yang merasa dirinya pandai adalah orang yang tidak
mahu menambah pengetahuannya”
No comments:
Post a Comment