Wednesday 9 January 2013

PENDIDIK..murabbi

As salam buat saudaraku...hari ini saya berbincang secara maya bersama seorang guru..yang pada anggapan saya..seorang guru muda yang HEBAT..yang mempunyai misi dan visi...tetapi dia masih mencari arah tuju yang perlu tetap landasannya..

Perbincangan hanya berpaksikan definisi amana...guru..pendidik...ini lah perkongsian saya untuk hari ini...

APAKAH ITU PENDIDIK?

MURABBI- org yang mendidik; atau membimbing, pendidik; pembimbing;

MUADDIB -
pengajar; pengasuh; pendidik .
(Rujukan: KAMUS DEWAN,EDISI KE-4. 2007. DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA. KUALA LUMPUR. m/s 1045)


(Maksud Menurut Kamus Al-Miftah, B.A-B.M-B.I, terbitan Al-Azhar Media)


Mendidik,mengasuh =
رَبَّى : رَبَّ
-Murabbi perkataan asalnya
مُرَبٍّ kemudian المُرَبِّي :
Pendidik;guru =
مُرَبٍّ - المُرَبِّي : مُثَقِّفٌ
Yang dididik, yang diasuh =
مُرَبٍّى: رُبِّيَ
Yang terdidik;yang berkelakuan baik =
مُرَبٍّى: مُهَذَّب : مُؤَدِّب



MUDARRIS/MU'ALLIM

Pengajar;guru =
مُدَرِّسْ- مُعَلِّم


MURSYID

مُرْشِد = Pembimbing; guru agama; pemimpin (dlm hal rohani); baik hidupnya, taat kepada Allah


Mursyid,muaddib,muallim,murabbi,mudarris, adalah membawa maksud yang sama sebagai pendidik.


Saya pernah buat artikel ni dalam tahun 2009 untuk Tugasan Titas...nanti saya nak cari balik dan upload kat blog...

Yang baik dari Allah..yang buruk dari kekurangan saya sendiri...

No comments: